PR Watch, vol. 4, no. 2: Sludge Backs Up

PR UATCK.0RG

Spin of the Day | Disinfopedia | Forum | Impropaganda Review | Books |

Links | Search

| Home > Archives > 2nd Quarter 1997 > Sludge Backs Up |

i

Discuss this stary in
the PR Watch Forum

Volume 4, No. 2
Flack Attack
Shut Up and Eat: The

Beef Industry's
Lawsuit Against Oprah

Winfrey

| ntol erable Speech?
What Howard Lyman

Told Oprah

They Said, He Said:
Why the McLibel
Judge Ruled for
McDonad's

SLAPP Happy:
Corporations that Sue
to Shut You Up

One Bad Apple? Facts
and Myths Behind the
Alar Scare

Sludge Backs Up:
Merco's SL APP Suit
Failsin Texas

Ll Rk Y R

Sludge Backs Up: Merco's SLAPP Suit Fails in
Texas

A n appeals court has overthrown a 1996 libel verdict won by a New

Y ork company that hauls sewage sludge against filmmaker Michael
Moore's TV Nation television program and EPA whistleblower Hugh
Kaufman.

On August 2, 1994, TV Nation aired a segment titled "Sludge
Train," which followed aload of sludge from a sewage plant in New
York asit was hauled by train to Sierra Blanca, Texas, where it was
applied asfertilizer on ranchland owned by Merco Joint Venture, the
company hired to dispose of the sludge.

The purpose of the program, according to a memo written by a TV
Nation staffer, was to document "the socioeconomics of waste, about
who gets--literally--shat upon.” It featured footage of Sierra Blanca
residents who complained about odors from the sludge operation, and
interviewed EPA whistleblower Hugh Kaufman, who described the
ranch as "an illegal haul and dump operation” and said "the people of
Texas are being poisoned.”

Merco retaliated with alibel lawsuit against Kaufman, TV Nation
and its parent company, TriStar Television. After ayear of litigation, a
Texas jury awarded actual damages in the paltry amount of $2, plus
$5 million in punitive damages.

Upon appeal, however, the circuit judges found that Merco had
failed to proveits case. "There must be sufficient evidence to permit
the conclusion that the defendant in fact entertained serious doubts as
to the truth of his publication,” they stated. "That evidenceis lacking
here. . . . Merco presented no proof that TriStar and Kaufman knew,
or should have known, that any part of the 'Sludge Train' broadcast
was false. Indeed, Merco failed to show any part of the broadcast

http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/merco.html (1 of 2)9/6/2003 7:16:21 PM


http://www.prwatch.org/spin/index.html
http://www.disinfopedia.org/
http://www.prwatch.org/forum
http://www.prwatch.org/improp/index.html
http://www.prwatch.org/books/wmd.html
http://www.prwatch.org/links/index.html
http://www.prwatch.org/search.html
http://www.prwatch.org/index.html
http://www.prwatch.org/prwissues/index.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/index.html
http://www.prwatch.org/forum
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/index.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/eat.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/eat.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/eat.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/eat.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/lyman.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/lyman.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/lyman.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/mclibel.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/mclibel.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/mclibel.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/mclibel.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/slapp.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/slapp.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/slapp.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/alar.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/alar.html
http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/alar.html

PR Watch, vol. 4, no. 2: Sludge Backs Up

Sign Up to Get Dur
FREE Weekly Spin

Y Subscribe to
= “PR waten

E Send this page
to a friend

PITTATERR IVIVE,
Secure Donations by

PORANTS.OrE | _al)

actually was false."

In defense of its position, Merco cited experts who argued that
land application of sewage sludge is a safe practice, and argued that
the program should not even have interviewed Kaufman, on grounds
that he was a "renegade” notorious for his "whistleblower" activities at
the EPA. The judges, however, ruled that "expert opinions are merely
that--opinions. Moreover, because an 'expert’ endorses a certain
practice does not mean all reasonable debate on the merits or safety of
that practiceis foreclosed.”

"TriStar and Kaufman are not liable for defamation because they
refused to corroborate the Merco party ling," the judges concluded.
"Defamation law should not be used as a threat to force individuals to
muzzle their truthful, reasonable opinions and beliefs. To endorse
Merco's version of defamation law would be to disregard . . .
constitutional protections.”

© Center for Media & Democracy, 520 University Ave., Suite 310, Madison, WI 53703;

phone (608) 260-9713; email editor@prwatch.org

CMD Privacy Policy

http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q2/merco.html (2 of 2)9/6/2003 7:16:22 PM


http://www.prwatch.org/cmd/subscribe_sotd.html
http://www.prwatch.org/cmd/subscribe.html
http://www.prwatch.org/referral.html
https://www.groundspring.org/donate/index.cfm?ID=2344-0|1118-0
mailto:editor@prwatch.org
http://www.prwatch.org/cmd/privacy.html

	prwatch.org
	PR Watch, vol. 4, no. 2: Sludge Backs Up


